Αξιολόγηση
Σταθμισμένα και άτυπα τεστ αξιολόγησης
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΔΙΑΓΝΩΣΗ
Μέσω της αξιολόγησης προσδιορίζουμε τις ικανότητες και τις ανάγκες του κάθε παιδιού και θέτουμε τους ανάλογους βραχυπρόθεσμους ή μακροπρόθεσμους στόχους.
Πιο συγκεκριμένα, στο κέντρο υποστήριξης MyAbility στη Θεσσαλονίκη χρησιμοποιούμε ένα ευρύτατο φάσμα δοκιμασμένων και αναγνωρισμένων ψυχομετρικών εργαλείων και ερωτηματολογίων που μας βοηθούν:
Στην αξιόπιστη αξιολόγηση συναισθηματικών καταστάσεων (π.χ. κατάθλιψη, άγχος, φοβίες).
Στον έγκυρο εντοπισμό νοητικών ικανοτήτων και ελλείψεων (π.χ. νοητική υστέρηση, αλλά και εντοπισμό παιδιών με υψηλές νοητικές δυνατότητες (highability)).
Στην έγκαιρη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών (π.χ. Δυσλεξία).
Στον ακριβή υπολογισμό του βαθμού σχολικής ετοιμότητας, καθώς και στον πρώιμο εντοπισμό λογοθεραπευτικών και εργοθεραπευτικών ελλείψεων.
Τα τεστ διάγνωσης μπορούν να χωριστούν σε δύο κατηγορίες: Τα σταθμισμένα και τα άτυπα τεστ αξιολόγησης.
ΑΤΥΠΑ ΤΕΣΤ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Τα άτυπα τεστ αξιολόγησης δημιουργούνται από τον εκπαιδευτικό, καθώς βασίζονται στο αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας και στηρίζονται σε όσα πρέπει να γνωρίζει ένας μαθητής με βάση την ηλικία του. Τα συγκεκριμένα τεστ βοηθούν στην αναγνώριση του σημείου από το οποίο θα πρέπει να ξεκινήσει η παρέμβαση.
Ουσιαστικά, πρόκειται για γνωστικά τεστ που παρέχουν σημαντικές πληροφορίες στον εκπαιδευτικό σχετικά με τις ελλείψεις ή τις μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού.
ΣΤΑΘΜΙΣΜΕΝΑ ΤΕΣΤ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Καλύπτει κυρίως παιδιά ηλικίας 5-9 ετών.
Οι διάφορες κλίμακες του Αθηνά Τεστ αξιολογούν πέντε βασικούς τομείς της ανάπτυξης του παιδιού όπως:
- Τη νοητική του ικανότητα
- Την ικανότητα ολοκλήρωσης προτάσεων
- Τη μνήμη ακολουθιών
- Τη γραφο-φωνολογική ενημερότητα
- Τη νευρο-ψυχολογική ωριμότητα




Το Τεστ Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας έχει ως στόχο να εντοπίσει δεξιότητες ή ελλείμματα στον κοινωνικό ή συναισθηματικό τομέα, τη σχολική προσαρμογή, καθώς και να ανιχνεύσει δυσκολίες ενδοπροσωπικής και διαπροσωπικής προσαρμογής.
Το εργαλείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε για να αξιολογήσει τα ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά που συνδέονται με δυσκολίες μάθησης, είτε να εντοπίσει χαρακτηριστικά του ψυχοκοινωνικού προφίλ των παιδιών με διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες. Αυτά τα χαρακτηριστικά ενδέχεται να αποτελούν προβλεπτικούς παράγοντες προβλημάτων στη μαθησιακή πορεία του παιδιού.
Τα συγκεκριμένα ερωτηματολόγια βοηθούν στον εντοπισμό συνδρόμων προβληματικής συμπεριφοράς, είτε αφορούν την ενδοπροσωπική προσαρμογή (άγχος, υπερβολική αναστολή, ανωριμότητα, ψυχοσωματικές διαταραχές), είτε τη διαπροσωπική προσαρμογή (ακοινωνικότητα, επιθετικότητα – παραβατικότητα).
ΣΤΑΘΜΙΣΜΕΝΑ ΤΕΣΤ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Το Αθηνά Τεστ Διάγνωσης Δυσκολιών Μάθησης είναι ένα διαγνωστικό μέσο για τον εντοπισμό τυχόν μαθησιακών δυσκολιών που μπορεί να παρουσιάζει ένα παιδί. Οι δοκιμασίες του συγκεκριμένου τεστ αξιολογούν ένα ευρύ φάσμα νοητικών, αντιληπτικών, ψυχογλωσσικών και κινητικών διεργασιών, οι οποίες είναι απαραίτητες για να μπορέσουν τα παιδιά να ανταποκριθούν στις μαθησιακές απαιτήσεις (Παρασκευόπουλος, 2011).
Καλύπτει κυρίως παιδιά ηλικίας 5-9 ετών.
Οι διάφορες κλίμακες του Αθηνά Τεστ αξιολογούν πέντε βασικούς τομείς της ανάπτυξης του παιδιού όπως:
- Τη νοητική του ικανότητα
- Την ικανότητα ολοκλήρωσης προτάσεων
- Τη μνήμη ακολουθιών
- Τη γραφο-φωνολογική ενημερότητα
- Τη νευρο-ψυχολογική ωριμότητα
Το Λογόμετρο είναι ένα σταθμισμένο ψυχομετρικό εργαλείο για την αξιολόγηση των δεξιοτήτων προφορικού λόγου, καθώς και για την εκτίμηση των δεξιοτήτων γραμματισμού. Αποτελεί τη βάση για μια έγκυρη και έγκαιρη διάγνωση σε παιδιά ηλικίας 4 έως 7 ετών που κινδυνεύουν να εμφανίσουν γλωσσικές διαταραχές ή δυσκολίες στη μάθηση του γραπτού λόγου κατά τη φοίτησή τους στο Δημοτικό Σχολείο.
Το Raven’s CPM/CVS αποτελεί ένα τεστ που χρησιμοποιείται συχνά στην εκπαιδευτική και κλινική πράξη για την αδρή εκτίμηση της γενικής νοημοσύνης των παιδιών. Η συστοιχία δοκιμασιών Raven’s Educational σχεδιάστηκε για να παρέχει, σύντομα, μη-λεκτικές και λεκτικές εκτιμήσεις της γενικής νοητικής ικανότητας των παιδιών.
Το τεστ Μεταφωνολογικής Ανάπτυξης και Αναγνωστικής Ετοιμότητας ως προς τη φωνολογική οξυδέρκεια, αξιολογεί την ικανότητα που συνδέεται με την επίδοση των παιδιών στα πρώτα στάδια εκμάθησης της ανάγνωσης και της γραφής. Αποτελεί ένα σταθμισμένο εργαλείο που σχεδιάστηκε για την αξιολόγηση δεξιοτήτων φωνολογικής επίγνωσης και παρέχει στους ειδικούς τη δυνατότητα έγκαιρου εντοπισμού των δυσκολιών, με σκοπό την πρώιμη παρέμβαση και την έγκαιρη αντιμετώπιση.
H Κλίμακα Αξιολόγησης της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητα – ΔΕΠ/Υ-IV αποτελεί ένα εργαλείο για τον έγκαιρο και έγκυρο εντοπισμό της συγκεκριμένης διαταραχής. Πρόκειται για ένα εργαλείο που επιτρέπει τη διενέργεια αξιολόγησης μέσω των γονέων και των εκπαιδευτικών, για τη συχνότητα των συμπτωμάτων της ΔΕΠ/Υ, βάσει των κριτηρίων του DSM-IV.
Το συγκεκριμένο εργαλείο δημιουργήθηκε για τον εντοπισμό των παιδιών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εκμάθηση λεκτικών πληροφοριών και στην κατανόηση αντιληπτικών και εννοιολογικών σχέσεων. Μέσω του τεστ μπορούν να σημειωθούν οι επιδόσεις που αναμένονται και οι αλλαγές στη μάθηση, στην εννοιολογική οργάνωση και στην κατηγοριοποίηση.
Το Τεστ Μνήμης αξιολογεί διαφορετικές πλευρές της μνήμης σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Πρόκειται για ένα ψυχομετρικό εργαλείο που στοχεύει στην ανίχνευση και διερεύνηση διαταραχών μνήμης που σχετίζονται με τις μαθησιακές δυσκολίες.
Σκοπός του Τεστ Ανάγνωσης (Τεστ – Α) είναι η σφαιρική αξιολόγηση της αναγνωστικής ικανότητας των μαθητών δημοτικού και γυμνασίου (Γ Δημοτικού έως Γ Γυμνασίου) και η ανίχνευση εκείνων που αντιμετωπίζουν σοβαρές αναγνωστικές δυσκολίες κατά τη φοίτησή τους στις τάξεις της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
Ο σκοπός του συγκεκριμένου εργαλείου είναι η αξιολόγηση του επιπέδου ανάπτυξης των γνωστικών και γλωσσικών παραγόντων που είναι απαραίτητοι για την εκμάθηση της ανάγνωσης. Μέσα από το συγκεκριμένο εργαλείο μπορούν να ανιχνευθούν και να εντοπιστούν έγκαιρα τα παιδιά με ελλιπή ανάπτυξη αυτών των παραγόντων, ώστε να αντιμετωπιστούν πιθανές δυσκολίες στη μετέπειτα σχολική πορεία τους.
Το τεστ διαγνωστικής διερεύνησης δυσκολιών στο γραπτό λόγο των μαθητών Γ’-ΣΤ’ Δημοτικού στοχεύει στην ανίχνευση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι μαθητές κατά τη διαδικασία παραγωγής και επεξεργασίας του γραπτού λόγου. Με τη σωστή χρήση των δοκιμασιών του τεστ, ο εξεταστής, λαμβάνει ποσοτικές και ποιοτικές πληροφορίες σχετικά με την ικανότητα του μαθητή να παράγει και να επεξεργάζεται το γραπτό λόγο.
Το Τεστ Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας έχει ως στόχο να εντοπίσει δεξιότητες ή ελλείμματα στον κοινωνικό ή συναισθηματικό τομέα, τη σχολική προσαρμογή, καθώς και να ανιχνεύσει δυσκολίες ενδοπροσωπικής και διαπροσωπικής προσαρμογής.
Το εργαλείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε για να αξιολογήσει τα ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά που συνδέονται με δυσκολίες μάθησης, είτε να εντοπίσει χαρακτηριστικά του ψυχοκοινωνικού προφίλ των παιδιών με διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες,. Αυτά τα χαρακτηριστικά ενδέχεται να αποτελούν προβλεπτικούς παράγοντες προβλημάτων στη μαθησιακή πορεία του παιδιού.
Το τεστ ανίχνευσης και αξιολόγησης της συγκέντρωσης και προσοχής (ΑΣΥΠ) στοχεύει στην ανίχνευση δυσκολιών προσοχής και συγκέντρωσης των μαθητών των πρώτων τάξεων του Δημοτικού. Ταυτόχρονα, δίνει αναλυτική εκτίμηση πιθανών ελλειμμάτων στις δυο διαστάσεις της προσοχής (οπτική και ακουστική), αλλά και της συγκέντρωσης.
Σκοπός του εργαλείου είναι ο έλεγχος, κυρίως στην Α’ τάξη, της πιθανότητας εμφάνισης δυσκολιών μάθησης, αλλά και η αναλυτική εκτίμηση πιθανών ελλειμμάτων στις Β’-Ε’ τάξεις, σε συγκεκριμένους γνωστικούς τομείς. Μέσω του τεστ μπορούν να εξαχθούν αξιόπιστα και επαρκή στοιχεία για τον κατάλληλο σχεδιασμό προγραμμάτων εξατομικευμένης εκπαιδευτικής παρέμβασης με σκοπό την πρόληψη ή αντιμετώπιση των δυσκολιών μάθησης.
Τα συγκεκριμένα ερωτηματολόγια βοηθούν στον εντοπισμό συνδρόμων προβληματικής συμπεριφοράς, είτε αφορούν την ενδοπροσωπική προσαρμογή (άγχος, υπερβολική αναστολή, ανωριμότητα, ψυχοσωματικές διαταραχές), είτε τη διαπροσωπική προσαρμογή (ακοινωνικότητα, επιθετικότητα – παραβατικότητα).
Το κέντρο υποστήριξης παιδιών και γονέων My Ability, στη Θεσσαλονίκη, στέκεται δίπλα σε κάθε οικογένεια, προσφέροντας υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικά προγράμματα για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών.
Σας περιμένουμε να γνωριστούμε από κοντά και να σας ενημερώσουμε αναλυτικότερα για τις υπηρεσίες μας.
